Misja Ośrodka
Ośrodek Szkolno-Wychowawczy jest otwarty dla każdego dziecka, które ma trudności w zdobywaniu wiedzy w szkole ogólnodostępnej. Nasze szkoły nie dzielą uczniów na dobrych i złych, zdolnych i niezdolnych. Dostrzegamy w każdym uczniu pewne predyspozycje, umiejętności i rozwijamy je. Wymagania programowe są dostosowane do możliwości każdego. Tu uczniowie mogą się odnaleźć i spełniać swoje i swoich rodziców oczekiwania – oczekiwania edukacyjne, wychowawcze i społeczne. Tu często otrzymują wsparcie materialne.
Nasza szkoła jest miejscem zdobywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do życia w zmieniającym się świecie.
Tu otrzymasz pomoc i przyjazną dłoń w chwilach niepewności, samotności
i zagubienia.
W naszej szkole realizowane są zajęcia specjalistyczne, w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej:
- Zajęcia rewalidacyjne
Podczas pracy rewalidacyjnej uczniowie uzyskują wsparcie i pomoc nauczycieli uczniowie, którzy mają trudności w planowaniu, organizacji nauki własnej. Dobieramy i wyposażamy uczniów w metody i techniki uczenia się. W trakcie tych zajęć uczniowie poznają sposoby na zwiększenie skuteczności i efektywności uczenia się. Uczestniczenie w tych zajęciach daje wsparcie również tym uczniom, którzy z różnych względów potrzebują czasu na uzupełnienie materiału dydaktycznego omawianego na zajęciach. Organizujemy dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mające na celu wyrównanie deficytów rozwojowych. W ramach tych zajęć organizujemy również zajęcia rozwijające dla uczniów szczególnie uzdolnionych, uwzględniając ich potencjał i zainteresowania.
- Zajęcia rewalidacyjne ukierunkowane na wspieranie mowy
To podczas tych zajęć wytrwale ćwiczymy rozwijanie mowy, komunikacji oraz kompetencje językowe. Cierpliwie ćwiczymy buzię i uczymy naszych podopiecznych uważnie słuchać. Doskonalimy również inne umiejętności, które uczniowie zdobywają podczas lekcji (czytanie, pisanie, motorykę małą i inne). Razem ćwiczymy, uczymy się i bawimy. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i wsparciu innych specjalistów, staramy się tak zorganizować proces terapii logopedycznej, aby jak najlepiej pomóc powierzonym naszej opiece uczniom. Dokładamy największych starań, żeby tak dobrać metody i sposoby pracy aby terapia była skuteczna i owocna, ale przede wszystkim atrakcyjna dla uczniów. Staramy się wszechstronnie stymulować rozwój naszych podopiecznych. Zachęcamy rodziców i opiekunów do współpracy w realizacji terapii logopedycznej, do kontynuowania ćwiczeń w warunkach domowych. Chętnie służymy rodzicom radą i wskazówkami w jaki sposób ćwiczyć z dzieckiem w domu, aby osiągnęło zamierzony cel. Staramy się uświadamiać wagę domowej terapii logopedycznej prowadzonej pod kierunkiem logopedy i jej korzyści dla dobra dziecka. Ściśle współpracujemy z wychowawcami i innymi specjalistami pracującymi w naszej szkole. Zachęcamy wszystkich rodziców i opiekunów biorących z nami współodpowiedzialność za wszechstronny rozwój swojego dziecka do odwiedzania zarówno naszej jak i podobnych stron o tematyce logopedycznej oraz wspólnej zabawy i ćwiczeń z dziećmi. Życzymy wielu sukcesów w pracy z dziećmi.
- Zajęcia rewalidacyjne ukierunkowane na rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych
przewidziane są dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. To grupa uczniów, którzy mają trudności adaptacyjne, problemy z koncentracją uwagi, nie potrafią podporządkować się ustalonym zasadom.
Kompetencje emocjonalno-społeczne to umiejętności związane z rozpoznawaniem, rozumieniem i wyrażaniem emocji, budowaniem zdrowych relacji interpersonalnych, a także skutecznym funkcjonowaniem w społeczeństwie. Obejmują one szereg umiejętności, które są niezbędne do radzenia sobie z własnymi emocjami, rozumienia emocji innych osób, nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji oraz skutecznego komunikowania się. Przykładem takich kompetencji mogą być:
-
- Świadomość emocjonalna: Rozpoznawanie i rozumienie własnych emocji.
- Samoregulacja emocjonalna: Umiejętność panowania nad swoimi uczuciami i reakcjami.
- Empatia: Zdolność do rozumienia emocji innych osób.
- Umiejętności interpersonalne: Budowanie zdrowych relacji z innymi ludźmi.
- Komunikacja werbalna i niewerbalna: Efektywne wyrażanie myśli i uczuć.
Uczniowie, którzy posiadają te umiejętności, mają większe szanse na osiągnięcie sukcesu w życiu osobistym, szkolnym i zawodowym. Co więcej, kompetencje emocjonalno-społeczne są odpowiedzialne za tworzenie bardziej empatycznych, zrównoważonych i harmonijnych społeczności, dlatego rozwój tych kompetencji jest tak bardzo istotny zarówno dla jednostki, jak i całego społeczeństwa. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne mają za zadanie nauczyć dzieci rozpoznawania, panowania nad swoimi uczuciami oraz odczytywania emocji innych ludzi, aby mogły zachować się adekwatnie nawet w trudnych sytuacjach społecznych.
- Zajęcia rewalidacyjne ukierunkowane na usprawnianie integracji sensorycznej- usprawnianie zdolność dziecka do odczuwania i reagowania na informacje dostarczane z otoczenia i własnego ciała. Stymulacja przedsionkowa. W staniu ćwiczenia równoważne.
Ćwiczenia równoważne połączone że stymulacja przedsionkowa
Stymulacja przedsionkowa i wzmacnianie mięśni obręczy barkowej
- Zajęcia rewalidacyjne ukierunkowane na wspomaganie rozwoju ruchowego